Jocuri educative
Când râde un copil, privirea de mamă zâmbeşte,
Când râde un copil, fruntea de tată-ntinereşte;
În jocul său pur, când înalţă căsuţa de vise,
Îi lasă – spre cer – ferestrele şi poarta deschise.
Prin joc, copilul descoperă, copilul visează - o lume mai bună, de basm, magică. O lume în care totul devine posibil, în care tot ce e frumos se întâmplă. Prin joc, copilul învaţă – despre sine, despre lucrurile înconjurătoare, despre oameni, despre viaţă, despre bine şi rău, despre cinste şi despre respectarea regulilor, despre valori, despre sentimente.
Un copil care nu se joacă este un copil trist, un copil-victimă, un copil căruia i s-a furat copilăria, un copil... nefiresc. Căci în firea lucrurilor este ca fiecare copil să se poată bucura de suprema sa libertate – aceea de a se juca.
Joaca are rolul esenţial de îi ajuta pe copii să se dezvolte multilateral – de a le stimula intelectul, îndemânarea, spontaneitatea, imaginaţia, memoria, viteza de reacţie, dorinţa de cunoaştere şi de a îi deprinde să-şi exerseze simţurile, abilităţile motrice, pe cele lingvistice şi pe cele sociale. Totodată, le umple timpul în mod activ şi le satisface nevoia de relaxare, de veselie, de amuzament, de armonie.
Joaca este, aşadar, elementul tainic prin care un copil se împlineşte, prin care se poate dezvolta armonios, pe toate planurile, fiind de o deosebită importanţă pentru copiii de toate vârstele. Părinţii „ar fi surprinşi să vadă câte conexiuni cerebrale se stabilesc... atunci când un copil se joacă.” (Dr. Roni Cohen Leiderman – profesor, scriitor, cercetător şi consilier în domeniul dezvoltării copilului; http://www.unicornchildrensfoundation.org/about/ucf-board-members/roni-leiderman-phd/)
Prin joc, copilul capătă competenţe intelectuale şi îşi construieşte, în faze incipiente, imaginea de sine. El învaţă, treptat: sunetele, mirosurile şi gusturile, culorile, obiectele, mişcarea, vorbirea, integrarea în grup şi comportamentul social, exprimarea emoţiilor, canalizarea energiei proprii, simbolizarea şi gândirea abstractă, ce vor pune bazele inteligenţei, creativităţii, înţelegerii lumii, adaptării sociale şi raportării la mediu, ale adultului de mai târziu.
Rebus cu fructe şi legume
Publicat de Venera I.Haideţi să ne jucăm!
Dragi Copii, cunoaşteţi fructele şi legumele? Ştiţi să le deosebiţi după: formă, culoare, aromă, gust, sâmburi, seminţe? Haideţi să dovediţi acest lucru. La finalul jocului, veţi descoperi propoziţia magică, secretul tuturor copiilor sănătoşi şi voioşi.
Urmăriţi căsuţele de mai jos şi completaţi-le cu literele corespunzătoare, astfel încât să răspundeţi corect la fiecare dintre definiţiile de mai jos:
Definiţii:
- Fructe văratice sau tomnatice, roşii, verzi sau galbene, bogate în vitamine.
- Fruct de pădure, roşu, aromat.
- Fructe de formă alungită, de culoare vânătă sau gălbuie, cu sâmbure oval.
- Fructe cu coaja galbenă, aromată, cu miez acrişor, folosite pentru limonadă.
- Fructe cu coaja tare şi miezul hrănitor.
- Fructe dulci, aromate, zemoase, învelite într-o coajă de culoare oranj.
Aţi răpuns corect?
Puteţi trece la proba următoare:
Definiţii:
- Legumă formată din mai mulţi bulbi mici de formă lunguiaţă, cu gust usturător.
- Legumă alcătuită din frunze mari, groase şi ondulate, care se învelesc unele pe altele.
- Legume ovale, cărnoase, de culoare violet.
- Legumă cu miros puternic, cu rădăcină în formă de bulb, formată din straturi albe.
- Legume de culoare verde, de formă alungită, care se consumă crude sau murate.
- Legume cărnoase, zemoase, de formă rotundă sau uşor alungită, de culoarea sângelui.
- Legumă cu frunze mari, de culoare verde-închis, mâncată de Popeye Marinarul.
Bravo! Aţi dat răspuns tuturor definiţiilor.
Acum să vedem dacă aţi rezolvat corect şi aţi reuşit să descoperiţi propoziţia magică.
Răspunsurile corecte sunt:
„Viteza ospătarului”
Publicat de Venera I.„Viteza ospătarului” propune o metodă ludică de a îi implica, activ, pe copii, oferindu-le un mod plăcut, distractiv şi dinamic de a îşi exersa o serie de abilităţi motrice şi sociale care le vor fi utile de-a lungul timpului.
Prin intermediul acestui joc, copiii pot învăţa, uşor şi rapid, cum să lucreze în echipă, cum să îşi coordoneze mişcările corpului, cum să ocolească diverse obstacole şi să menţină în echilibru o farfurie cu conţinut, pe care o poartă în mână, dar şi care este atitudinea corectă pe care trebuie să o adopte o persoană atunci când serveşte masa altor persoane (acasă sau într-un loc public, restaurant etc.).
În joc, este nevoie de un „arbitru” şi de minim două echipe, a câte cel puţin doi membri.
Fiecare echipă trebuie să fie dotată cu următoarele obiecte: o farfurie plată (întinsă), o minge de ping-pong (tenis de masă) şi un şervet (ştergar) mare de bucătărie, din pânză.
Pe lângă obiectele menţionate, pentru ca jocul să aibă loc în condiţii optime, este nevoie de
„Păşeşte în farfurie!”
Publicat de Venera I.„Păşeşte în farfurie!” este un joc simplu, distractiv, antrenant şi vioi, care va binedispune, cu siguranţă, orice familie, atunci când membrii acesteia vor alege să îl încerce. Copiii îl pot juca fie doar între ei, fie împreună cu părinţii, făcând mişcare, întrecându-se şi amuzându-se deopotrivă.
Pentru joc, mai întâi trebuie formate cel puţin două echipe, fiecare echipă având câte doi membri jucători. În plus, este nevoie şi de un arbitru care să vegheze la buna desfăşurare a competiţiei şi să verifice permanent respectarea regulilor.
În cadrul jocului, fiecare echipă dispune de
„Ghiceşte obiectele!”
Publicat de Venera I.„Ghiceşte obiectele!” este un joc amuzant care dezvoltă intelectul copiilor, ajutându-i să-şi antreneze memoria.
La acest joc pot participa un număr variabil de copii (pot participa chiar şi adulţii din familie), nefiind impusă o regulă strictă în acest sens. Fiecare dintre participanţi trebuie să aibă câte un castron opac (de preferat, de aceeaşi dimensiune) şi câte un prosop. În plus, mai este nevoie un ceas sau un cronometru pentru măsurarea timpului, dar şi de câte un pix ori creion pentru fiecare şi de bileţele de hârtie, pentru scris.
Înainte de începerea jocului, ei trebuie
Citeşte mai mult ...
„Aminteşte-ţi obiectele!”
Publicat de Venera I.„Aminteşte-ţi obiectele!” este un joc amuzant care dezvoltă intelectul copiilor, ajutându-i să-şi antreneze memoria.
La acest joc pot participa un număr variabil de copii (pot participa chiar şi adulţii din familie), nefiind impusă o regulă strictă în acest sens. Fiecare dintre participanţi trebuie să aibă câte un castron opac (de preferat, de aceeaşi dimensiune) şi câte un prosop. În plus, mai este nevoie un ceas sau un cronometru pentru măsurarea timpului, dar şi de câte un pix ori creion pentru fiecare şi de bileţele de hârtie, pentru scris.
Înainte de începerea jocului, ei trebuie
„Gustarea zilei”
Publicat de Venera I.„Gustarea zilei” este un joc ce dezvoltă imaginaţia copiilor, încurajându-i să îmbine forme, culori şi gusturi variate pentru a crea figurine sau peisaje inedite.
Copiii sunt încurajaţi să creeze o gustare originală, pe o farfurie întinsă, folosindu-şi fantezia şi ajutându-se de diversele alimente puse la dispoziţie.
Fiecare „jucător” va dispune, la începutul jocului, de câte o farfurie plată şi va avea acces la aceleaşi „ingrediente” ca toţi ceilalţi jucători. Fiecare va trebui să „construiască” pe farfuria proprie, o gustare deosebită, la alegere.
Ingredientele trebuie să fie pregătite dinainte, de către părinţi ori bunici, sau chiar de către copiii participanţi. Ele trebuie să fie de dimensiuni mici, spălate / curăţate / feliate / prefierte etc. (după caz). Pot fi orice tip de alimente – fructe proaspete sau confiate, legume, lactate etc.
Este nevoie ca
„Desenează sfoara!”
Publicat de Venera I.„Desenează sfoara!” este un joc prin care este încurajată dezvoltarea abilităţilor artistice ale copiilor, stimulându-le imaginaţia şi creativitatea.
La începerea jocului, fiecare participant la joc dispune de câte o sfoară / aţă, cu aceeaşi lungime (de exemplu: 30 cm), de câte o coală albă de hârtie (preferabil, hârtie cartonată) şi de creioane colorate / carioci.
Fiecare „jucător” este îndemnat să ţină cu mâna sfoara/aţa deasupra colii de hârtie, la o distanţă predefinită, egală, ca şi toţi ceilalţi participanţi la joc (de exemplu: 30 cm, măsuraţi de la capătul de jos al sforii).
La momentul de start, copiii trebuie
„Să citim în palmă”
Publicat de Venera I.„Să citim în palmă” este un joc de comunicare, de cunoaştere şi autocunoaştere, care îi stimulează pe copii să se descopere şi, totodată, să-i descopere şi să-i înţeleagă pe ceilalţi, învăţându-i să fie toleranţi, prietenoşi, conştienţi de calităţile şi de visurile lor.
Jocul îi încurajează să se exprime, să transmită celorlalţi gânduri, emoţii, întâmplări din viaţa lor. De asemenea, le întăreşte încrederea în sine şi în cei din jur, ajutându-i să-şi valorizeze potenţialul.
Fiecare participant la joc va dispune, la începutul jocului, de o coală de hârtie pe care va trebui să-şi deseneze conturul propriei palme. După aceea, fiecare copil va fi lăsat să scrie pe foaie, în dreptul fiecărui deget al mâinii, următoarele lucruri