Kedu.ro

Key education

Propuneri de activităţi în aer liber

Publicat de

A alege unde şi cum să ne petrecem timpul liber este o libertate fiecăruia dintre noi.
De cele mai multe ori, ne place să ţinem cont şi de gusturile celorlalţi membri ai familiei noastre, atunci când vine vorba de găsirea acelor activităţi şi locuri care să-i bucure şi să-i împace pe toţi cei dragi nouă.

fetitza alergand

Negreşit, natura oferă numeroase posibilităţi celor care adoră să petreacă momente de relaxare în aer liber. Ea permite deconectarea de activităţile zilnice, repetitive, asigură un cadrul natural plăcut şi totodată conferă încărcare sufletească şi fizică, deopotrivă.

Activităţile în aer liber au darul de a îmbogăţi personalitatea oamenilor, fiind un izvor de învăţare de lucruri noi, o sursă de cunoaştere, o cale de dezvoltare armonioasă, o formă de exersare a abilităţilor, o modalitate de întreţinere a sănătăţii organismului, un mod de a descoperi noi calităţi personale.

Varietatea activităţilor care pot fi desfăşurate în aer liber este impresionantă, oferind fiecărui individ soluţii în concordanţă cu trăsăturile şi preferinţele sale.

În rândurile care urmează vă prezentăm - pentru adulţi, dar şi pentru copii - doar câteva dintre propunerile de activităţi în aer liber posibile, lista rămânând deschisă tuturor celor ce doresc să o îmbogăţească prin idei originale şi pozitive:

  • excursii;
  • ieşiri la iarbă verde; ieşiri la picnic; ieşiri cu cortul (în locurile unde este permis);
  • parcurgerea unor trasee marcate prin pădure; drumeţii;
  • vizitarea unor arii protejate ale parcurilor naţionale sau ale rezervaţiilor naturale;
  • parcurgerea unor circuite de vizitare a obiectivelor turistice ale unui oraş, ale unei regiuni etc.
  • acţiuni de voluntariat şi ecologizare a unei zone împădurite;
  • plimbări în parcuri;

copil citind la umbra

  • vizite la grădinile botanice sau zoologice;
  • vizitarea târgurilor meşterilor populari, a expoziţiilor în aer liber etc.;
  • vizite în muzeele în aer liber (Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti” din Bucureşti,  Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale „ASTRA” din Sibiu etc.);
  • înotul în piscină, mersul la ştrand;

 

copil inot bazin

  • plimbări cu barca, cu vaporaşul sau cu hidrobicicleta;
  • vizitarea unei insule;
  • practicarea unui sport sau practicarea de exerciţii fizice în aer liber (fotbal, tenis de câmp, tenis de masă, volei, alergare etc.);
  • participarea la competiţii sportive în aer liber;
  • participarea la lecţii de călărie;
  • participarea la ateliere de creaţie în aer liber;
  • participarea la lecţii de dans în aer liber;
  • plimbarea animalelor de companie (ex: câinii);
  • plimbări cu bicicleta, plimbări cu ATV-ul („All Terrain Vehicle”este un vehicul offroad pe patru roţi), plimbări cu patinele cu rotile; plimbări cu skateboard-ul;
  • ieşire la săniuş;
  • ieşire la patinoar;
  • jocul cu bulgării de zăpadă;
  • împodobirea unui brăduţ direct în natură;
  • cules de fructe din pădure (zmeură, mure, fragi, coacăze etc.) sau de fructe şi legume din grădina personală (căpşuni, mere, cireşe, roşii, ardei etc.);
  • activităţi de grădinărit (udatul, plantarea florilor, legumelor, pomilor, plivitul buruienilor etc.);
  • etc.

copil gradinarind

Pe lângă activităţile deja amintite, adulţii îi pot încuraja pe copii să se joace cât mai frecvent în aer liber, să-şi dezvolte abilităţile manuale, creative, motrice, senzoriale, sociale etc.
Astfel, copiii pot învăţa să respecte natura şi s-o iubească, să descopere modalităţi noi de exprimare, de joacă, de însuşire de cunoştinţe din variate domenii, prin acţiuni precum:

  • înălţarea zmeului;
  • desene pe asfalt;
  • colecţionare plante, seminţe, frunze, pietricele etc. pt. realizarea de colaje si alte decoraţiuni;
  • plimbări în carusel;
  • plimbări cu trotineta, cu maşinuţa sau cu bicicleta;

plimbare

  • plimbări în „Orăşelul copiilor”;
  • jocuri în spaţiile de joacă special amenajate (tobogane, leagăne etc.);
  • jocul cu mingea;
  • săritul coardei;
  • jocuri: de-a v-aţi ascunselea, de-a prinselea, „de-a leapșa”, mimă, şotron, „Baba oarba”, „Ţară, ţară, vrem ostaşi!”, „Omul negru”, „Raţele şi vânătorii”, „1,2,3 la perete stai!”, „Ursul doarme şi visează” şi multe altele.

De asemenea, o serie de alte acţiuni simple, dar cu valoare educativă, au menirea de a îi stimula pe copii să se bucure de natură, să înveţe prin joacă şi descoperire, ca de pildă:

  • căţărarea într-un copac sau pe o movilă de pământ;
  • rostogolirea în iarbă verde;

copii mancand mere

  • construirea unei colibe;
  • joaca în nisip;
  • aruncarea de pietre într-un curs de apă (lac, râu);
  • prinderea peştelui;
  • prinderea unei muşte şi eliberarea ei;
  • culesul unui fruct din copac (mere, cireşe etc.), al unui strugure din vie etc.;
  • explorarea şi observarea diverselor elemente din natură (un cărăbuş, un fluture, un licurici, un melc, o furnică, o râmă, un iepuraş, o cascadă, o scorbură, o ghindă, un nufăr, un pom înflorit etc.);

copii descoperind natura

  • ascultarea şi recunoaşterea sunetelor scoase de diverse vieţuitoare (cântatul cocoşilor, nechezatul cailor, lătratul câinilor etc.);
  • recunoaşterea legumelor şi fructelor după formă, după gust, după culoare etc.;

copil cu dovleac

  • confecţionarea de trompete din tulpinile păpădiilor, confecţionarea unui fluieraş dintr-o rămurică etc.;
  • privitul răsăritului sau al apusului soarelui, privitul stelelor şi lunii, privitul ploii sau ninsorii;
  • urcatul unui deal;
  • hrănirea unei păsări din propria mână;    
  • hrănitul păsărilor de curte (găini, raţe, gâşte etc.) sau a animalelor domestice (câine, pisică, iepure de casă, miel, ied etc.);
  • udatul unei flori sau al unui pom;
  • chemarea unei veveriţe folosind câteva nuci;
  • plantarea unor seminţe de plante;
  • plimbatul desculţ prin apa unui izvoraş sau pe nisip;

copil plaja

  • orientarea turistică cu ajutorul unei hărţi şi a unei busole;
  • mâncarea unor alimente preparate direct la focul de tabără;
  • cântatul în jurul focului de tabără;
  • culegerea de flori de câmp;
  • împletirea unei cununi din crenguţe de plante sau flori;
  • urmărirea, de pe mal, a unei bărcuţe de hârtie sau a unei frunze plutitoare pe un curs de apă;
  • măturarea şi strângerea frunzelor uscate din jurul casei;
  • spargerea unor nuci sau a sâmburilor de fructe (ex.: sâmburi de caise);
  • băutul apei scoase direct din fântână sau băutul apei direct de la izvor;
  • ş.a.m.d.
Mai multe din această categorie: Sugestii pentru o stare de spirit pozitivă »