- comunicaţi cu copiii dumneavoastră, încercaţi să-i înţelegeţi şi să le respectaţi personalitatea; lipsa dialogului creează bariere greu de depăşit în relaţia părinte - copil;
- asiguraţi-le un climat familial armonios, de bună înţelegere şi dragoste;
- trasaţi copiilor sarcini clare în desfăşurarea vieţii de familie care să le dezvolte simţul responsabilităţii şi sentimentul utilităţii, însă nu îi suprasolicitaţi;
- fiţi fermi cu copiii, dar nu violenţi, căci agresivitatea nu face decât să amplifice problemele, nu le rezolvă;
- încercaţi să cunoaşteţi şi să vă apropiaţi prietenii copiilor dumneavoastră, chiar şi pe familiile acestora; învăţaţi-i pe copii să-şi aleagă cu grijă prietenii cu care merg la şcoală sau în alte locuri;
- interesaţi-vă întotdeauna unde şi cum îşi petrec timpul liber copiii dumneavoastră, rugaţi-i să vă anunţe despre locul unde se află în diverse momente ale zilei; sfătuiţi-i să nu viziteze, să nu invite acasă şi să nu însoţească în anumite locuri (discoteci, restaurante, plimbări cu maşina etc.) o persoană nou cunoscută întâmplător, oricât de plăcută şi ademenitoare ar fi aceasta;
- convingeţi-i pe copii de riscurile la care se expun dacă nu refuză să urce în autoturisme conduse de persoane necunoscute; învăţaţi-i să respingă orice apropiere exagerată sau atingere din partea necunoscuţilor;
- fiţi permanent la curent cu situaţia şcolară a copiilor dumneavoastră;
- când observaţi o schimbare negativă în comportamentul lor, sprijiniţi-i pentru a rezolva împreună problemele cu care se confruntă;
- când simţiţi că situaţia devine greu de controlat, adresaţi-vă celor care vă pot sfătui şi ajuta să o rezolvaţi - profesori, Poliţie, organizaţii neguvernamentale etc.
- vorbiţi-le copiilor despre valoarea proprietăţii personale şi publice, despre urmările distrugerilor de bunuri; spuneţi-le că orice distrugere aduce prejudicii atât victimei, cât şi făptaşului şi părinţilor acestuia, dar şi întregii comunităţi; copiii nu-şi dau seama de gravitatea unor fapte dacă aceasta nu le-a fost explicată corespunzător şi la timpul potrivit.
- obişnuiţi-vă să daţi copiilor exemple din viaţa de zi cu zi, pentru a îi învăţa să facă diferenţa între bine şi rău; încercaţi să fiţi un model pentru ei;
- învăţaţi-i să preţuiască ceea ce au, dar şi să cunoască bucuria de a dărui şi celor aflaţi în nevoie;
- învăţaţi-i pe copii să se comporte politicos, să adopte o conduită civilizată, de respectare a drepturilor şi libertăţilor celorlalţi membri ai societăţii, să nu provoace jigniri, ameninţări, să evite implicarea în scandaluri, în discuţii în contradictoriu cu persoane necunoscute, pentru a nu ajunge la gesturi violente sau ură din partea respectivelor persoane;
- explicaţi copiilor care sunt consecinţele în cazul săvârşirii unor fapte negative, ce contravin legii, sau în cazul complicităţii la acestea: furturi, tâlhării, crime, distrugeri, bătăi, încăierări, ameninţări, folosirea de arme albe, tulburarea liniştii publice, consum de alcool, fals şi uz de fals, organizarea şi participarea la jocuri de noroc ilegale, consumul, distribuţia, deţinerea, prepararea sau experimentarea drogurilor etc.
Spuneţi-le ce fel pedepse primesc persoanele care comit astfel de fapte reprobabile: percheziţionarea locuinţei, interogarea, măsuri de internare într-un centru de minori, amenzi, arest etc. Mulţi tineri pot fi ţinuţi departe de comportamentele deviante dacă cei care se ocupă de educarea lor ştiu să acţioneze cu tact pentru a îi abate de la acestea.
- acordaţi atenţie modului în care îşi cheltuiesc banii de buzunar sau economiile copiii dumneavoastră, observaţi dacă deţin lucruri neobişnuite pentru vârsta lor sau pe care nu le-aţi văzut până atunci în posesia lor; sfătuiţi-i să nu primească bunuri de la necunoscuţi, nici dacă aceştia le oferă dulciuri, bani ori jucării;
- învăţaţi-i pe copii să respecte normele de circulaţie:
să meargă pe trotuar, iar acolo unde nu există trotuare sau poteci laterale să meargă pe partea stângă a drumurilor, cât mai aproape de marginea acestora, în şir unul după altul; să nu traverseze prin locuri nepermise, ci doar prin cele special amenajate şi semnalizate prin indicatoare sau marcaje; să traverseze numai pe culoarea verde a semaforului, iar în lipsa acestuia numai pe la colţul străzilor, după ce s-au asigurat; să nu se angajeze în traversarea căilor rutiere în fugă, nici prin faţa sau spatele autovehiculelor staţionate ori a mijloacelor de transport în comun oprite în staţii; să nu meargă cu patinele cu rotile sau cu skateboard-ul pe zona carosabilă a drumurilor publice, deoarece este interzis prin lege; să nu se agaţe de vehicule aflate în mers; să utilizeze patinele cu rotile sau skateboard-ul numai pe pistele special amenajate, în parcuri sau pe terenurile de sport; să nu le folosească pe trotuare, deoarece îi pot accidenta pe trecători; să nu staţioneze şi să nu se joace pe partea carosabilă a drumurilor, nici pe bordura trotuarelor deoarece se pot dezechilibra şi cădea în faţa autovehiculelor; să nu circule cu bicicleta pe drumurile publice dacă nu au împlinit vârsta de 14 ani; când circulă cu bicicleta, să evite zonele aglomerate şi arterele principale cu trafic mare, dar şi să fie extrem de atenţi la semnificaţia indicatoarelor, la schimbarea direcţiei de mers; în condiţii de vizibilitate redusă ori după căderea întunericului, să poarte îmbrăcăminte de culoare deschisă, pentru a fi uşor de observat în lumina farurilor; să nu alerge pe stradă, spre a evita implicarea în accidente;
- îndrumaţi-i pe copii să meargă mereu pe drumurile obişnuite, circulate, iluminate şi să evite să se deplaseze neînsoţiţi, la ore târzii;
- îndemnaţi-i să circule cu bilet sau abonament cu mijloacele de transport în comun;
- instruiţi-vă copiii ca atunci când sunt singuri acasă să încuie uşa cu cheia şi să o asigure cu lanţul de siguranţă, să nu deschidă sub nici un motiv uşa de acces în locuinţă persoanelor străine care spun că sunt trimişi de părinţi sau de alte rude pentru a le da diverse obiecte sau bani;
- spuneţi-le copiilor să nu poarte la vedere, în public, în oraş sau la şcoală, cheia de la intrarea în locuinţă, să nu o ascundă în locuri în care ar putea fi găsită cu uşurinţă de posibili răufăcători; de asemenea, sfătuiţi-i să nu poarte la vedere telefoane mobile, lănţişoare sau alte bijuterii când se află neînsoţiţi pe stradă, deoarece le pot fi furate;
- învăţaţi-i să nu lase nesupravegheate lucrurile lor atunci când se află în afara locuinţei, în mijloacele de transport în comun sau în timp ce se joacă în aer liber;
- încurajaţi-i să spună NU invitaţiilor ori rugăminţilor necunoscuţilor, deoarece nu pot cunoaşte intenţiile rele şi ascunse ale acestora; să îndrăznească să ţipe sau să fugă atunci când răufăcătorii atentează la siguranţa ori la sănătatea lor. Cea mai bună armă de apărare în cazul unei agresiuni este strigătul, alertând astfel pe cei din jur.
- îndrumaţi-i pe copiii dumneavoastră ca, ori de câte ori constată că persoane necunoscute se comportă urât sau suspect în şcoala sau liceul unde ei studiază, să anunţe (să anunţe, nu să intervină) cu încredere poliţistul de proximitate, directorul şcolii/liceului, dirigintele clasei, un profesor sau pe dumneavoastră, ca să poată fi protejaţi corespunzător;
- încurajaţi-i pe copii să vă anunţe imediat pe dumneavoastră sau pe poliţiştii de proximitate întâlniţi, în cazul în care devin victima unui conflict, unui furt sau oricărui alt comportament dubios;
- învăţaţi-i să nu ia în considerare eventualele mesaje primite pe telefon sau pe e-mail în care sunt desemnaţi câştigători, fără temei, al vreunui concurs ori sondaj organizat de o firmă de renume şi cu o puternică reputaţie; de asemenea, spuneţi-le să nu accepte în nici un caz să trimită persoanelor necunoscute bani în avans pentru aducerea unui premiu, la care au fost aleşi câştigători;
- sfătuiţi-i pe copii să nu dea informaţii personale prin telefon dacă apelul provine de la un număr ascuns sau un număr de mobil pe care ei nu-l cunosc, deoarece este o încercare a cuiva de a îi păcăli.
Nu în ultimul rând, ci cel mai important: iubiţi-vă copiii necondiţionat, întâmpinaţi-i mereu cu o îmbrăţişare caldă, arătaţi-le dragostea dumneavoastră; „investiţia” în ei este unica fără risc, fără pierdere, mereu preţioasă, mereu rodnică şi aducătoare de bucurie. Vremea în care părinţii nu mai ştiu să-i iubească pe copiii lor va fi sfârşitul lumii (parafrazând pe Jean Giraudoux, „Sodoma şi Gomora”).